VÝUKA PSANÍ

Výuka psaní nezačíná až ve škole, začíná v den, kdy dítě samo se zájmem uchopí pastelku či tužku a snaží se o kresbu (tzn. již od dvou let). Již v tuto dobu je třeba upravovat špatný posed i úchop. Pokud se tak nečiní, vytvoří se návyk, který se ve škole jen ztěží podaří odbourat.

PŘI PSANÍ NESMÍME ZAPOMÍNAT NA:

  • rozcvičení prstů a kloubů ruky (mávání pažemi, kroužení v lokti a zápěstí, ťukání prstíky o sebe...), možno rozcvičovat i během psaní, pokud ruka bolí
  • správný posed: sedím na celém sedátku - záda opřená o opěrku - nohy opřené celými chodidly o podlahu (kolena max dvě pěsti od sebe), stehna a lýtka v pravém úhlu, oba lokty opřené na desce stolu, ruka která nepíše je dole a přidržuje sešit
  • sešit mírně naklonit pravým horním rohem nahoru (platí pro psací písmenka a číslice, tiskací písmenka mají sklon rovný)
  • úchop tužky: palec naboku, prostředníček podpírá tužku dole, ukazováček leží volně nahoře, tužka se opírá o údolíčko mezi palcem a ukazováčkem a směřuje k rameni (pokud směřuje nahoru nebo do strany, přes ruku není dobře vidět kudy psát)
  • ruka při psaní leží volně na papíře a klouže po něm malíkovou hranou.

ČÍM PSÁT:

- perem (TORNADO) nebo gumovacím perem Pilot


PSANÍ PÍSMEN A SLOV:

Správnému tvaru písmenka napomáhá také:

- sklon písma: naklonit před psaním sešit mírně pravým rohem nahoru

- úchop do špetky zlehka - netlačit, tužka směřuje k rameni, aby bylo dopře vidět, "kam se mám při vedení ruky trefit"

- správný posed

- slova píšeme jedním tahem bez zastavení


NÁCVIK PŘEPISU/OPISU SLOV A VĚT

- přečtu slovo

- diktuji si je po slabikách

- kontroluji napsané slovo v sešitě i v originále

- pokračuji stejným způsobem dalším slovem

- po napsání věty kontroluji celou větu

- po napsání celého textu ještě jednou celý text podle originálu překontroluji


NÁCVIK DIKTÁTU SLOV

- diktuji slova, která jsme již procvičili v písance

- žák si slovo pro sebe diktuje po slabikách a zároveň píše

- po napsání slovo kontroluje

- po napsání celého diktátu ještě jednou celý text společně přečteme nahlas - kde je chyba udělá žák puntík

- po společném přečtení celého diktátu žáci sami potichu ještě jednou čtou a opravují chyby


NÁCVIK DIKTÁTU VĚT

- diktuji věty, která jsme již procvičili v učebnici či pracovním sešitě

- napřed přečtu celý diktát, poté diktuji po větách - přečtu větu/děti poslouchají, diktuji po slovech/děti píší

- po napsání věty ji společně přečteme

- po napsání celého diktátu společně čteme text - kde chyba puntík

- poté žáci ještě jednou celý text sami pročítají a opravují chyby. Mohou si pomoci barvičkami - začátek a konec věty, jména a příjmení, háčky a čárky,


Opis, přepis, diktát - psaní by mělo být plynulé v přiměřeném tempu, žák by si měl vybavovat tvary písmen a důležitá mluvnická pravidla (Začátek věty, jméno - velké písmenko ....).

Fotografie správných posedů a úchopů najdete na stránkách projektu Jak správně psát - zde.

© 2018 Pirátská třída. LenkaPa. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky